Öka konverteringsgraden genom digital design.

Några konkreta tips och lite information för att öka chanserna till att höja din konverteringsgrad (conversion rate) på din webbplats.
Christoffer Blomgren
|
April 24, 2024

De flesta företag vill ju givetvis nå ut till sin målgrupp och få dem att aktivt använda just deras tjänst eller produkt. Att få en stor andel av sina besökare att faktiskt konvertera till köp är lättare sagt än gjort.

Om det primära målet är att öka konverteringen snarare än att driva in trafik, skapa igenkänning osv, då är detta blogginlägg för dig.

Vad betyder konverteringsgrad?

Konverteringsgraden är den andel av alla besökare på en landningssida som aktivt genomför en handling “konverterar”, som exempelvis gör ett köp eller tar kontakt osv. På engelska heter det conversion rate och förkortas CVR.

Räkna ut din konverteringsgrad.

Antal konverteringar ÷ Antal besökare = Konverteringsgrad. Har du sammanlagt 100 besökare och 5 konverterar är din konverteringsgrad 5 dividerat på 100 = 5%.

Först och främst om du vill ta ett krafttag inom ämnet så rekommenderas det att ert företag använder verktyg som tillhandahåller någon form av webbanalys. Utan data och siffror är det svårt att göra tester och optimera. 

Frågor man borde ställa sig när konverteringen är låg eller avstannat:

  • Är hemsidan tydlig?
  • Tilltalar hemsidan den önskade målgruppen?
  • Införlivar hemsidan trovärdighet?
  • Hur särskiljer jag mig och vad delar jag gemensamt med mina konkurrenter?
  • Har jag testat olika alternativ?

Svaren kan ge dig insikter och indikationer på vad som bör göras. Vi kommer nu att kolla vidare på varje fråga där tips för att lyckas och mer information kommer att uppdagas.

Är hemsidan tydlig?

En webbplats riktiga syfte kan variera stort och behovet skiljer sig givetvis mellan företag och branscher. Många ser hemsidan som sitt företags viktigaste verktyg och kontaktpunkt till sin målgrupp. Medan andra inte alls lägger tid eller ser värdet på sin webbplats. Oavsett hur mycket eller lite ett företag värderar webbplatsen så är det viktigt att den är tydlig.

“Det handlar inte alltid om att sticka ut, jag tror att många föredrar det man känner igen och är van vid.”

Bestäm webbplatsens huvudsyfte.

Som oftast är din främsta CTA (Call to action) “vad du önskar att en användare ska göra”. Det kan exempelvis innebära: boka ett möte, se en informationsfilm, söka efter lediga tider, fylla i ett kontaktformulär, anmälan för nyhetsbrev, signera upp på en väntelista, göra en beställning osv.

Prova en supertydlig huvudrubrik.

Se huvudrubriken nästan som en boktitel, där har du också en bra (H1) till din webbplats. Som besökare bör man direkt förstå vart man hamnat. Alltså mötas av tydlig information som beskriver vad hemsidan handlar om.

Gör din främsta CTA tydlig.

Om det är en knapp, gör den i en fyllnadsfärg som har hög kontrast mot bakgrunden och sticker ut på sidan. Texten bör beskriva vad man kan förvänta sig genom ett klick.

Om det är en sökruta, använd gärna en tydlig och beskrivande text i sökfältet. Gör sökrutan stor och iögonfallande.

Ha din viktigaste information högt upp på hemsidan.

Gärna ”above the fold” alltså det man direkt ser på hemsidan på fullskärm utan att behöva skrolla. Det bör det minst inkludera hemsidans huvudrubrik (h1) samt ett ytterligare textstycke och er främsta CTA. Du kan även inkludera en uppenbar bild, video eller graf som kompletterar budskapet. Men även företagets logotyp och element som införlivar trovärdighet gör sig bra “above the fold”.

Ha max 2 CTA ”above the fold”.

Fler kan förvirra besökaren och få din primära CTA att falla i skymundan. Gör din primära CTA tydligast genom en solid knapp med bakgrundsfärg av hög kontrast mot bakgrunden. Gör de sekundära CTA:erna mindre iögonfallande än er primära, eventuellt i en mindre diskret färg. Du kan även göra dem som ”hollow buttons” (knappar med kantlinje och ingen bakgrundsfärg) eller helt enkelt bara som text knappar med understreck.

Lätta upp långa texter.

Dela gärna upp långa texter till olika textstycken med rubriker, underrubriker och punktlistor. Hjälp din besökare att smälta innehållet och undvik en “wall of text”.

Tilltalar hemsidan den önskade målgruppen?

Färg och form, bildval, rörlig grafik och typografi är några av de vanligaste beståndsdelarna för att sätta känslan, tonen och förväntningarna. Eftersom vi sedan barnsben har stött på mängder av varumärken och blivit uppvuxna i diverse kulturer så har vi undermedvetet bildat oss känslor och förväntningar kring hur vissa saker ska se ut och upplevas.

“Att förstå vad som förväntas inom sin bransch och vad som tilltalar målgruppen kan vara avgörande för konverteringen.”

Definiera den primära målgruppen.

Vem ska vi tilltala och i vilket skede kommer vi i kontakt med denne? Då får vi en indikation på vilken ton och känsla vi bör förmedla, men också vilka typer av funktioner vi bör lyfta.

Gör en visuell konkurrentanalys.

Försök att hitta minst 5 olika konkurrenter eller liknande företag i andra branscher och ta skärmdumpar eller bilder på deras hemsidor. Studera färger, ordval, CTA, bildval, funktioner osv. Försök att hitta gemensamma nämnare och saker som särskiljer. Inspireras av dem och se om det är något du missat och kan implementera. Eller eventuellt något du medvetet vill testa som är annorlunda.

“Kom ihåg att det som funkar för er konkurrent behöver nödvändigtvis inte funka för er, och vise versa.”

Justera och uppdatera innehållet efter säsongen.

Driver man som många ett säsongsberoende företag bör man ha en innehållsplan för både låg- och högsäsong. Eventuellt har du olika CTAs, bilder eller rubriker.

Ha en responsiv hemsida anpassad för olika typer av skärmar.

Det är oerhört viktigt att ni har mobil i åtanke vid design. Är din hemsida mot all förmodan inte optimal för de vanligaste skärmstorlekarna, ordna det direkt!

Upptäck och eliminera smärtpunkter för en användare på din hemsida.

Försök att se ditt företag/hemsida genom ögonen på er primära målgrupp och därav leta efter små saker som kan distrahera, störa eller avskräcka. Saker att kolla efter:

  • Laddningstid: långsam eller obemärkt?
  • Vad fångar först ditt intresse? Något onödigt eller ett viktigt budskap?
  • Hittar du företagets viktigaste CTA:er?
  • Är texterna tydliga och tillför bilderna verkligen något?
  • HIttar du det viktigaste för din målgrupp? ”sökruta, kontaktuppgifter, öppettider, logga in, etc”
  • Upplever du att sidan är tydlig och ser professionell ut?
  • Hittar du saker som inte tillför något värde till målgruppen?

Införlivar hemsidan trovärdighet?

En viktig del som kan sänka tröskeln för just konvertering är att hemsidan, produkten eller företaget känns trovärdig. Det finns några goda tips och trick för att få besökaren att känna sig säker och eliminera vissa orosmoment. Här kommer en del saker du bör implementera för att lyckas med just detta.

Visa upp goda recensioner från tidigare kunder eller samarbetspartners.

Be gärna om att få en recension och tillåtelse att använda personens namn till din webbplats. Gärna med en bild på personen också, det ökar trovärdigheten ytterligare.

Visa upp 3 recensioner långt upp på hemsidan.

Om recensionen har mycket text, välj då ut en kort mening som står ovanför recensionen i större text. Det ökar chansen att det viktigaste budskapet når fram.

Visa gärna upp recensioner från tredje parter.

Som exempelvis: Trustpilot, Tripadvisor, Google Review osv.

Visa upp USPar (Unique selling points) och fördelar.

Något du eventuellt tar för givet, men som är bra att lyfta fram. Exempelvis, Fri frakt, X års garanti, säker betalning via…, personlig kundtjänst, prisgaranti, snabb frakt osv.

Använd egna bilder och videos framför stock-foton!

Anlita gärna en fotograf till det mest väsentliga för din verksamhet. Eller gör åtminstone ditt bästa för att ta egna fina bilder.

Använd ett rutnät av logotyper från kunder och samarbetspartners.

Du kan även inkludera en liten rubrik som: betrodd av, samarbetspartners, tidigare kunder, används av, varumärken vi arbetar med.

Använd gärna företagslogotyper som en rad högt upp på hemsidan.

Eventuellt så högt som “above the fold”. Be om tillåtelse innan! Eftersom du inte får använda företagslogotyper hur som helst.

Visa upp emblem på certifieringar och priser.

De placeras oftast i sidfoten men jag tycker att du stolt kan visa upp dem på fler ställen än så.

I skrivande stund inser jag faktiskt att just denna lista kan bli betydligt längre och förtjänar ett eget inlägg i framtiden. Följ gärna frilansdesinger.se på linkedin eller facebook så missar du inte det!

Hur särskiljer jag mig och vad delar jag gemensamt med mina konkurrenter?

Det är nyttigt att känna till sina konkurrenter och ha ett hum om vilka de främst satsar på att konvertera. Genom att förstå sin bransch och sina konkurrenter kan man enklare hitta en nisch, bli bättre själv eller placera sig i ett segment som särskiljer sig från resten.

Ta reda på den genomsnittliga konverteringsgraden “CVR” till er bransch.

Är din konverteringsgrad högre än branschsnittet kanske du bör fokusera på att få in fler besökare. Ligger du under snittet bör du börja med att optimera din webbplats för att öka konverteringen.

Gör en enkel konkurrentanalys (om ni inte redan gjort det).

En konkurrentanalys är väldigt nyttig för att väcka nya insikter men också för att förstå sina styrkor och svagheter gentemot sina konkurrenter.

Identifiera er position på marknaden.

Genom ett stabilt varumärkesarbete bör du ha det definierat och därav ha en grafisk profil som uppfyller och speglar den rollen. Anlita eller rådfråga en designer eller byrå vid behov.

Hitta gemensamma nämnare.

Fokusera på delar och funktioner som oftast lyfts fram och vart de placeras hos dina konkurrenter. Överväg att implementera något liknande men det är inte säkert att du verkligen behöver följa deras spår.

Lyft fram era styrkor genom tydliga rubriker.

Hittar du något specifikt som ger dig en konkurrensfördel och som tillför något positivt till just din målgrupp, lyft fram det! Det kan du även förtydliga ytterligare genom att ändra färg eller text-vikten på vissa ord i en rubrik. Överväg även en marknadsföringskampanj om just den USPen.

Om du smälter in bland dina konkurrenter, kan du behöva överväga ett arbete med din grafiska identitet. Antingen för att förädla och förfina nuvarande profil eller för att gå i en helt ny riktning. Du behöver inte skapa en ny logotyp för att lyckas, oftast kan en professionell designer skapa något nytt baserat på din nuvarande grafiska profil.

2 Mobilskärmar i olika design med testvärden för CVR, i ett illustrerat isometric manér.

Har jag testat olika alternativ?

Att göra en hemsida och låta den vara orörd under flera månader håller inte. För att öka chanserna till bättre konverteringsgrad bör man kontinuerligt uppdatera, utöka och förbättra sin hemsida.

I digital marknadsföring testas flera olika budskap samtidigt eller körs tätt efter varandra, för att sedan se vilken annons som presterar bäst. Med mätverktyg och konkreta siffror får man svaret på vilken typ av annons och vilket budskap som fångar mest uppmärksamhet, och därav en stark riktning till vad man bör satsa mer på.

På liknande sätt kan man testa sin webbplats och det görs främst genom en klassisk metod kallad A/B testning eller split-testning. Där kör man helt enkelt 2 eller fler olika designförslag samtidigt mot sina besökare, som slumpvalt bara får se ett designförslag. Efter en viss tid får man data och siffror på vilken design som presterat bäst, det förslag kan man sedan publicera live till alla besökare. Detta kallas ibland för CRO (Conversion Rate Optimization).

För att göra riktiga A/B-tester eller CRO krävs specifika verktyg eller plugins med förslagsvis heatmap funktioner, som exempelvis VWO eller Optimizely.

Om du inte kan eller vill använda nya verktyg har jag här en liknande teknik ni gärna får testa.

Den enkla tekniken för att testa och optimera 

  1. Använd din nuvarande webbplats som kontrollpunkt. Där bör man ha en viss insikt kring hur många besökare som faktiskt konverterar.
  2. Ta fram en ny design som skiljer sig från den nuvarande kontrollpunkten. Implementera eventuellt vissa tips du fått ta del av i detta inlägg.
  3. Testa den nya versionen live under minst ett par veckor och jämför sedan resultaten. Fungerar den nya designen bättre, behåll den live och som er nya kontrollpunkt.
  4. Ta fram ett nytt designförslag. Med en liten justering som exempelvis: Ny rubrik, annan bild, ny placering av element, lyft fram något nytt trovärdighets element ”above the fold” osv.
  5. Testa den nya versionen under ett par veckor och invänta resultatet. Byt tillbaka till den senaste kontrollpunkten om konverteringen blir längre.
  6. Fortsätt att iterera och testa tills ni förhoppningsvis når taket av konverteringsgraden för er bransch.
”Ju färre saker ni ändrar desto lättare blir det att se exakt vilka saker som funkar bättre eller sämre.”

Säsong kan ha betydelse för hur resultatet blir, så du kan faktiskt ge vissa versioner en extra chans i framtiden

Denna metod är inte helt bulletproof men jag tror definitivt att det kan vara värt att testa, speciellt om du inte gjort något på din webbplats under en längre tid.

- Jag hoppas verkligen att du fick med dig något från detta inlägg, och inte minst testar själv. Lycka till!
Christoffer Blomgren
Digital Designer & Art Director

Vill du lära dig mer om digital design?

Följ frilansdesigner.se på linkedin eller facebook. Så missar du inget nytt inlägg!